hu | en | de


Gazdasági vasút


Az út - melyen elértünk idáig – az egykori gazdasági vasút nyomvonala. Ezen a keskeny nyomtávolságon haladt a ló vontatta vasút.

A dombóvári konzervgyár tulajdonosa, Dőry Etelka kezdeményezte 1911-ben egy lórévasút építését.
Ez az Újdombóvári állomásról indult, érintette Tüskepusztát, a mászlonyi utat, Szilfáspusztát és Nosztányt.
Az állomáson két vágány állt rendelkezésre.
Kezdetben szamárvontatta lórévonatok (deszkafalú vasúti kocsik) közlekedtek.






Ezekkel a vasúti kocsikkal szállították a terményeket, mint a kender, a len, a kukorica, a búza, az árpa, a zab, a rozs, a szója, borsó, napraforgó, a repce és egyéb növények.
A Dombóvári Gazdasági Vasút hálózata 1923-ban épült ki. 1948-ban tovább bővült Inámpuszta-Cserepespuszta szakasszal és így érte el végleges vasútvonalát 60,3 km hosszan.

Az 1950-es években égető fontosságúvá vált egy korszerű, új állomás létesítése a kor színvonalának megfelelő felvételi épülettel, amely még ma is áll. Ez a DÖPTE bázis, az egész túraútvonal kezdőpontja.
Az épületet Rimanóczy Jenő tervei alapján 1952-ben kezdték építeni és 1953-ban adták át.  A szállítmányok mérlegeléséhez vágányhídmérleget létesítettek.
1979-ben megszűnt a gazdasági vasút, mivel a terményeket főként közúton szállították. 1980. május 1-jétől Dombóvár Város Úttörővasútja működött a Gazdasági Vasút helyén. 1984-től fokozatosan szedték fel a vasútvonalat, majd 1995-ben az utolsó szakaszt is felszámolták. 
Ennek a vasúti töltésnek a szakszán halad ma a Konda-völgyi túraútvonal.

A Dombóvári Gazdasági Vasút pályája a Konda-völgyben

A Dombóvári Gazdasági Vasút felvételi épülete a bezárás után 28 évvel